Kampen for IC Bornholm er absolut ikke slut

Kampen for IC Bornholm er absolut ikke slut

Tirsdag morgen tog en flok på 4 færgeentusiaster over til transportminister Hans Chr. Schmidt med håbet om, at man stadig kan nå at ændre i det færgeforlig for Bornholm, der så dagens lys via en politisk aftale den 11. december 2014.

Gruppen var sammensat af 2 repræsentanter for Bornholms Passagerforening, næstformand Ann Hartl og formand Bjørn Carlsen samt af »græsrøddernes førstedame« par excellence Hanne Nimskov og formand Ole Lærke, Danske Handicaporganisationer – Bornholm.

Gruppen gennemgik problematikken ved at nedlægge IC Bornholm og erstatte det med Pågatoget og Øresundstoget med togskift på Trianglen Station lige uden for Malmø.

De 4 bornholmere gjorde det klart for ministeren, at rejsende, der tager med toget i stedet for bussen principielt hører til de rejsemæssigt svage grupper, der absolut ikke har brug for togskift under vejs. Det drejer sig om ældre, gangbesværede, handicappede, kørestolsbrugere, cykelturister, unge familier med børn og barnevogn etc.

Ole Lærke, der selv sidder i kørestol, var et synligt, konkret bevis på, at man ikke blot kan lade handicappede skifte transportmiddel uden at rejsen for de pågældende bliver ret anstrengende.
Ole Lærke har selv prøvekørt turen med Pågatoget og konstateret, at der ikke er etableret plads i toget til kørestolsbrugere.

Ministeren garanterede, at den togløsning, som ministeriet for tiden forhandler med svenskerne om, vil omfatte muligheden for pladsbillet … og derfor vil ingen komme til at stå op fra Ystad til Malmø. Der skal kunne købes en samlet billet med samme fordele, som findes i dag, f.eks. at billetten skal gælde for hele hovedstadsområdet. Bornholmerne satte spørgsmålstegn ved, om besparelsen på 31 mio.kr. (som fremgår af forligsteksten) ved at nedlægge IC Bornholm, vil kunne opnås, idet svenskerne næppe stiller ændringer i Pågatoget kvit og frit til bornholmernes rådighed.

Den bornholmske delegation foreslog dog i stedet for Pågatog-løsningen, at Øresundstoget bliver forlænget til Ystad.

Transportministeren var meget venligt indstillet over for dette forslag, og det blev aftalt, at han vender tilbage, når embedsmændene har undersøgt mulighederne for at forlænge Øresundstoget til Ystad.

De bornholmske repræsentanter slog fast, at man er tæt på 100% enig med turismen, mens at det forekommer svært at blive enige med fragten. De 4 bornholmere gjorde det også klart, at passagererne stort set kun oplever at have 2 hurtigfærgeafgange om vinteren. Den 3. afgang – afgangen fra Rønne kl. 20:30 – er så ringe belagt om vinteren på hverdagsaftener, at det må betegnes som det rene miljøsvineri, at sende hurtigfærgen afsted med ganske få passagerer, biler og/eller trailere.

Der blev også tid til at drøfte stuvningen på bildækket, herunder forvaltningen af Søfartsstyrelsens bekendtgørelse fra 1. februar 2012. Det blev besluttet, at Passagerforeningen stiller sin korrespondance med Søfartsstyrelsen til rådighed, hvorefter ministeren vil se på spørgsmålet igen.

Færgens brug – eller manglende samme – af Povl Anker som reservefærge blev også drøftet. Endelig drøftedes de problemer, der vil kunne opstå (især med IC Bornholm), såfremt svenskerne skærper grænsekontrollen fra 21. december 2015. Ministeren oplyste at han havde anvendt størstedelen af weekenden på at drøfte situationen med Statsministeriet og mulige løsningsmodeller.

De bornholmske repræsentanter gav samstemmende udtryk for, at der var tale om et godt og positivt møde, hvor der blev lyttet til de problemer, som man fremførte fra bornholmsk side.

8. december 2015 – BACa

Share

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


fem + 4 =