Pressemeddelelse/notat vedr. IC Bornholm

Pressemeddelelse/notat vedr. IC Bornholm

Pressemeddelelse Rønne, den 27-11-2016, Bornholms Passagerforening, formanden

En lille dråbe er nok til at få bægret til at flyde over. Efter indgåelse af færgeforliget i december 2014 har IC Bornholm haft trange kår. Der er skabt forvirring og mange frustrationer blandt passagerer, som benytter toget eller som kunne overveje toget som deres transportmiddel til og fra Bornholm. Og vi bornholmere ved ikke om vi er købt eller solgt. I forbindelse med offentliggørelsen af den nye køreplan (gældende fra 11. december 2016) fremkom det, at toget nu ikke længere standser i CPH (Københavns) Lufthavn. Ønsker man at komme til lufthavnen, skal man altså først til Hovedbanegården og derefter retur med et Øresundstog; hvilket tager ekstra 41 min. sammenlignet med den hidtidige køreplan. Bornholmerne er ikke blevet hørt og det var som bekendt en af de berømte dråber.

Passagerforeningen håber på og arbejder for, at der kan bevares en togforbindelse mellem færgelejet i Ystad og København uden omstigning, hvilket vil i høj grad tilgodese de svagere passagerer og lejrskolerne; men det er på den lange bane. På den korte bane, håber vi, at det ikke endnu en gang skal være bornholmerne, som kommer i klemme i trafikplanlægningen, og at man vil revurdere, om ikke toget til og fra Bornholm kunne få lov til at standse i lufthavnen de forholdsvis få gange der er tale om i løbet af en dag. Vi har derfor taget kontakt til Passagerpulsen, som er passagernes talerør og hører under Forbrugerrådet Tænk. Vi har derudover aktiveret vores politiske netværk. Vi følger op på sagen, så snart der er noget nyt.

Læs mere i nedenstående link (notat for baggrund og uddybning af sagen).
Pressemeddelelse/notat vedr. IC Bornholm

Share

1 tanke om “Pressemeddelelse/notat vedr. IC Bornholm

  1. Til Bornholms Passagerforening
    Med den seneste udmelding fra Skånetrafikken om at der planlægges togforbindelse Ystad-Østerport – men først fra slutningen af 2018- må der være basis for en ny ministeromgang.
    Det virker jo dybt uretfærdigt, at IC-Bornholm stopper sidst i 2017, når det er den eneste måde, DSB kan være til direkte nytte for Bornholm.
    Det er lidt usselt, at Skånetrafikken skal redde togforbindelsen til København for os, men det ville være rimeligt, hvis DSB i det mindste forlængede kørslen til slutningen af 2018. Mvh. Ove Hector

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


otte + 4 =