Her svar på jeres spørgsmål og svar til Michael.
Kh Lea
- Hvad er din (partiets/listens) overordnede holdning til de transportpolitiske spørgsmål, som vedrører Bornholm i en landspolitisk sammenhæng?
Færgen er vores livline til resten af Danmark, og derfor står færgetransporten øverst på min transportpolitiske dagsorden. Sammen med Trafikkontaktrådet og i tæt samarbejde med Passagerforeningen er det lykkedes at få ændret og forbedret en lang række ting, siden Molslinjen overtog i september sidste år. Men vi har stadig en række udfordringer, særligt problemerne med de mange aflysninger og komforten ombord. Derfor har Socialdemokratiet presset på for at få den skibstekniske undersøgelse færdig så hurtigt som muligt, og vi har foreslået en sammenligning med Leonora, som fungerede godt for os bornholmere. Det har transportministeren desværre afvist, og generelt synes jeg, at vi trænger til en transportminister, der er minister for hele landet – også Bornholm. Der er fundet mange millioner ekstra til færgetransporten, og derfor er det kun rimeligt, at vi har forventninger om en færgetransport, der fungerer oveni billigere billetter. Det er vigtigt for os bornholmere, og det er også vigtigt, hvis vi vil have turismen til at blomstre endnu mere, ligesom vi har set det i Skotland, der gik forrest med trafikal ligestilling og fik trafikspring på 50 procent.
Jeg har sammen med Winni Grosbøll foreslået, at de penge som Molslinjen betaler i bod skal gå tilbage til det bornholmske samfund, fordi boden skyldes gener med forsinkelser og aflysninger for os bornholmere. Et konkret forslag kunne være, at pengene indgår i Idrættens Rejsefond, som går til børn og unge, der deltager i idræt på den anden side af vandet. Her kan pengene være en vigtig hjælpende hånd. Men det kunne også være andre formål. Det vigtige er, at pengene kommer bornholmerne til gode.
Generelt skal vi sikre, at det er let at bo og arbejde i alle dele af landet, så vi skal have fokus på pendlervilkår og flytrafik også.
- Hvordan kan Bornholm blive bedre integreret i den kollektive transport i Danmark?
Jeg oplever stadig, at mange ikke ved, at de kan komme med toget til og fra Ystad, så der har vi et arbejde at gøre. Ligesom der er udfordringer med rejsetidsgarantien, hvis toget forsinkes på den svenske side, og der er ingen dialog mellem Molslinjen og DSB og Pågatoget, så færgen kan vente lidt, hvis mange passagerer er forsinket. Her skal vi sætte ind.
- Hvilke tiltag anser du som de vigtigste for via en transportpolitisk indsats at understøtte Bright Green Island/bæredygtig transport mellem Bornholm og omverdenen?
Vi skal gøre mere, hvis vi vil have en grøn fremtid for vores børn og børnebørn. Det gælder også os på Bornholm. Desværre ligger det ikke lige om hjørnet, at vores færger kan blive grønne, men på længere sigt skal vi den vej. For flytransporten har Socialdemokratiet foreslået, at vi skal stille krav om bæredygtigt flybrændstof, ligesom EU skal på banen og sikre fælles europæiske afgifter på flybrændstof, så flyselskaber får et større incitament til at investere i mere energieffektive fly, og de danske flyselskaber som gerne vil gøre en grøn forskel belønnes. Jeg vil også presse på for, at vi snart kan få Bornholm som national test-ø for grøn energi i gang, som det er aftalt i energiforliget. Her kan vi gå foran og være med til at afprøve de nyeste teknologier, også indenfor transport.
Til Michael:
Tak for det gode spørgsmål. Jeg synes, vi har lavet en god politisk aftale om færgetransporten, og der er fundet mange millioner ekstra, men oversættelsen til udbud og kontrakt i transportministeriet har været for dårlig. Jeg arbejder for, at vi får styr på regularitet og komfort som nogen af de vigtigste ting, men vi kan ende med en stor regning, hvis kontrakten opsiges. Til gengæld håber jeg, at den undersøgelse der nu er i gang kan være en løftestang til forbedringer, som Molslinjen skal levere. Eksempelvis montering af en t-foil. Og så ligger der en evaluering i kontrakten, som vi skal bruge bedst muligt. Prisstrukturen har Trafikkontaktrådet aftalt at se nærmere på her efter højsæsonen, når vi ved, hvordan priserne ser ud der.