Virtuelt vælgermøde FV19 / Det Radikale Venstre

Hej Ann
så fik jeg skrevet hvad vi tænker i radikale
Venlig hilsen, Bente Johansen

Jeg vil gerne takke for denne mulighed for at kommunikerer radikale venstres holdninger.

Jeg vil som medlem af Radikale Venstre, bruge den goodwill jeg opnår ved at stille op for mit parti i en kreds hvor et reelt valg til folketinget, er meget lidt sandsynligt, til at gøre opmærksom på de specielle udfordringer vi har på Bornholm. Det havde jeg succes med ved sidste færgeforlig, hvor Radikale Venstre sad med i regering og det lykkedes mig at overbevise vores ordfører om nødvendigheden af at Bornholm har en reserve færge.

1. Partiets/De bornholmske kandidaters overordnede holdning til de transportpolitiske spørgsmål som vedrører Bornholm i en landspolitisk sammenhæng.

For Bornholmerne er både færger og fly vigtige.

Vi har opnået økonomisk trafikal ligestilling med resten af Danmark med de nye billetpriser på færgerne og det nye udbud har helt klart givet flere rejsende, både bornholmere og turister. Men der er andre hindringer, som gør, at vi stadig ikke kan tale om ligestilling. Hvis vi som ø- boere skal ligestilles med resten af Danmark, er det ikke kun prisen, men også regulariteten og komforten under sejladsen, som skal være i orden. Der skal også arbejdes for, at de hindringer der er, for bornholmernes frie bevægelighed gennem Sverige, som f.eks. paskontrol og begrænsninger i muligheder for at medbringe medicin og kæledyr, fjernes.

Ligesom færgetrafikken er samfundsbetinget, bør det også overvejes, om det ikke er på tide at flyruten, som er af afgørende betydning for en stor befolkningsgruppes mulighed for at bo på Bornholm og passe et arbejde uden for øen, gøres samfundsbetinget.

Når der diskuteres trafik i hovedstadsregionen, som Bornholm jo er en del af, er det afgørende vigtigt at politikerne her huskes på, at en af hovedvejene fra København går til Ystad.

2. Hvordan kan Bornholm blive bedre integreret i den kollektive transport i Danmark.

Et vigtigt tiltag ville være, at vi som bornholmere kan rejse på rejsekort helt hjemmefra. Det er en mærkelig ting, af vi som det eneste sted i Danmark, ikke kan bruge rejsekortet på Bornholm.

Derudover skal vi have et tættere samarbejde med den svenske stat om togtransporten gennem Sverige, sådan at vi samarbejder om effektive forbindelser mellem Ystad og Kastrup.

3. Vigtigste transportpolitiske indsatser for at understøtte BGI/ bæredygtig transport mellem Bornholm og omverdenen.

Der bør indføres afgifter på både fly, færger og busser som relaterer sig til niveauet af CO2 udledning. Det vil betyde at aktørerne på transportområdet vil blive belønnet for at finde nye mere bæredygtige løsninger. Desværre var der ikke vilje til at tage bæredygtigt brændstof med ind som en parameter i det sidste udbud, selv om radikale venstre foreslog det i kommunalbestyrelsen.

Afgifter vil på sigt være adfærdsregulerende og kunne betyde, at flyene flyver på nye mere bæredygtige brændstoffer, at færgerne ville blive inspireret til at lægge om til f.eks. LNG. En omlægning af elafgifterne vil kunne betyde, at det bliver attraktivt at køre med el busser.

Det er vigtigt at afgifterne bliver forhandlet i EU, sådan at Danmark ikke bliver ringere stillet end vores nabolande. Og det skal overvejes om en samfundsbetinget flyrute skal fritages for afgifter.

Angående spørgsmålet fra Michael Birkebæk Lau:

Radikale Venstres trafikordfører vil ikke åbne kontrakten og tilfører flere midler til Molslinjen, men vil gerne holde Molslinjen op på, at de skal yde en service, som modsvare de mange midler, der er blevet tilført færgetrafikken.

Radikale Venstre vil arbejde for at den tekniske undersøgelse som i øjeblikket pågår fremskyndes

Hvad angår prisstrukturen, vil det at transporten er samfundsbetinget med rimelighed betyde at bornholmerne burde kunne rejse med en særlig stabil prisstruktur året rundt.