Kære Alle,
Undertegnede som nu er folketingskandidat for Nye Borgerlige har siden september 2015 forsøgt at råbe ledende medlemmer af Trafikkontraktrådet, transportminister samt Transport-, Bygnings- og Boligudvalget op uden succes.
Dette med henblik på en ansvarlig og rettidig revidering af færgeudbuddet FØR der forventeligt ville opstå “udfordringer” med en 10-12 år lang besejlingsperiode, hvor alt gik på laveste fællesnævner – billige færgebilletter uden betingelser!!!
Alt dette er tydeligt dokumenteret med hundredvis af indlæg på facebook gruppen Trafikforum Bornholm siden september 2015. Flere indlæg er direkte adresseret til flere transportpolitiske medlemmer af Folketinget. I mere end 3 år har Trafikforum Bornholm lagt plads til spændende visioner, problemstillinger omkring et forventeligt tab af lokale arbejdspladser, flere advarsler om manglende robusthed pga. vindfølsomme færger, krav om miljøhensyn, LNG som drivmiddel, o.m.a.
Personer der har kunne følge vores indlæg er f.eks. udvalgsformand Lennart Damsbo-Andersen, Lea Wermelin og Kaare Dybvad (S), Kim Christiansen (DF), Kristian Pihl Lorentzen, Peter Juel-Jensen og Hans Christian Schmidt (V), Villum Christensen (LA), Henning Hyllested (EL) m.fl. Alle lokale medier har været medlemmer i gruppen.
Nye Borgerlige ligger op til en genforhandling af Tillægsaftalen fra maj 2015. En ny Robusthedsaftale skal overtage og bane vejen for en ny operativ erstatningsfærge, hvor den ene katamaran udfastes og erstattes af en nybygning, en robust og effektiv altvejrsfærge, en miljøoptimeret superfærge der kan sejle vejl. 25 knob. Overfartstiden differentieres med et tillægtid på 20 minutter, når den operative erstatningsfærge indsættes i daglig drift 365 dage om året. Begrebet operativ erstatningsfærge betyder ingen liggefærger, fordi erstatningskapaciteten indbygges i driften pga. en overkapacitet. Overfartstiden skal fortsat være 80 minutter i 8-9 måneder om året, hvor der også sejles med en hurtigfærge der kan rumme 350 biler og 1.400 passagerer.
Finansieringen af en ny superfærge kræver ikke yderligere finansiering fra statens side. Dels udbetales samtlige tillægsmidler som tildeles erstatningsfærgen M/F Povl Anker med 30 mio. kroner om året som et engangsbeløb for den resterende udbudsperioden på 10-12 år. Dvs. ca. 1/3 mia. kroner. Som nummer to beslutter forligskredsen, at der skal indbetales en mindre procentandel af billetindtægten (dvs. brugerbetaling) til en bornholmsk Tonnagefond, der kan sikre drift og betaling af en ny superfærge. Som nummer tre skal eksisterende Ropax færge Hammershus opgraderes, så dennes overfartstid maksimalt er 4 timer og 30 minutter mellem Rønne og Køge. Rotationstiden skal under 12 timer. Dette vil betyde, at godskapaciteten fordobles på Køgeruten og det er helt uden køb af ekstra skibstonnage. En engangsinvestering på vejl. 50 mio. kroner og direkte sejlads til Sjælland er muligt to gange om dagen. M/F Povl Anker bliver en ren tysklandsfærge uden forpligtigelser eller øremærket med ekstra midler fra Tillægsaftalen.
En Robusthedsaftale skal forhandles i oktober 2019 og inden for 2 år skal aftalen effektueres.
Prisstrukturen skal være langt mindre dynamisk og ligge tættere på fuld trafikal ligestilling. Med en Tonnagefond i ryggen, skal BRK overtage trafikkøberrollen fra 2028.
Med venlig hilsen
Robert Dam (D)