En ambivalent holdning

Ved Folkehøringen den 1. juni 2012 gav de 2 kommunalpolitikere i panelet, Leila Lindén og Steen Colberg Jensen, udtryk for, at Bornholm også i fremtiden skal betjenes af katamaranfærger i stedet for konventionelle superfærger. Årsagen var og kan alene være, at katamaranfærger typisk sejler med større hastighed end konventionelle superfærger. De konventionelle superfærger, vi bruger til sammenligning, som sejler mellem Nordjylland og Norge og mellem Tallinn og Helsinki, sejler med 27-32 knob. Et par søsterskibe sejler i Italien (bl.a. for Moby Lines).
Det er en kendsgerning, at Villum Clausen belaster miljøet med sit brændstofforbrug. Med Leonora Christina blev miljøet behandlet betydeligt bedre ud fra brændstofforbruget, men den bruger stadig det dobbelte af, hvad Superspeed fra ColorLines vil bruge, når vi ser på, hvad der skal bruges af brændstof for at flytte 1 ton fra Rønne til Ystad. Med udgangspunkt i Villum Clausens brændstofforbrug (dvs. det sættes til 100%), er det tilsvarende forbrug for Leonora Christiana og Superspeed som følger:

Villum Clausen 100%
Leonora Christina 33%
Superspeed 17%

Det er noget besynderligt, at de samme politikere her på Bornholm har vedtaget, at vi skal være »Bright Green Island«, ligesom Bornholms Tidende for nylig kunne berette, at Regionskommunen af miljøhensyn er på vej med et »tomgangsregulativ«, så bilerne højst må holde i tomgang i ét minut. Det hænger yderst dårligt sammen med, at hurtigfærgerne ofte »ligger i tomgang i havnen«.
Det hænger også dårligt sammen, at de samme politikere ønsker at Bornholm fortsat skal besejles med brændstofslugende katamaranfærger hele året. Vi har foreslået, at Leonora Christina i næste udbud kan bruges som sommerfærge, når der skal flyttes mange biler og turister. Men at bruge katamaranfærger hele året rundt har adskillige andre konsekvenser end blot de miljømæssige. Konventionelle superfærger kan sejle i stort set al slags vejr. Det kan katamaranfærger absolut ikke.

Ianto Tryfan Davies Gerdes
Bestyrelsesmedlem i Bornholms Passagerforening
25. juni 2012
Lyrsbyskov 2
3751 Østermarie

Share

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


+ tre = 8