God plads til cykler, men …

Vi har gennem nogle år gjort opmærksom på, at mulighederne for at få cykler med til Bornholm (især i højsæsonen) er ret begrænsede, medmindre man skal foretage adskillige transport-skumspring. Det står i skærende modsætning til den store investering på 141 mio.kr. i bornholmske cykelstier mv., som netop skulle fremme cykelturismen.
Begrænsningerne rammer også de bornholmere, som netop i højsæsonen ønsker at køre på cykel i den øvrige del af Danmark (typisk på ferie).
Turen via Køge er forholdsvis problemfri, idet cyklen kan tages med S-toget til/fra Køge, ligesom adgangsvejen til færgen i Køge Havn er relativ let. Det samme kan ikke siges om mulighederne for at rejse via Ystad.
Det er ikke færgerne, der har begrænset cykelkapacitet, men de direkte etablerede transportører mellem København og Ystad, ligesom adgangsforholdene til færgen i Ystad endnu ikke er optimale. Det skulle blive bedre i marts 2013, hvor der bliver direkte adgang for cyklister mellem station og færge (bildækket).
Da det ikke er muligt at cykle over Øresundsbron, skal cyklister enten tage over Helsingør-Helsingborg (med en meget lang cykeltur i Sverige) eller benytte sig af transportørerne mellem København og Ystad.
Nogle familier har fundet ud af, at det er en mulighed at tage cyklerne på bilen, og parkere bilen på en af de gratis parkeringspladser langs med vandet på begge sider af Ystad Havn.
Situationen er, at Bornholmerbussen ikke medtager cykler og DSB/IC Bornholm har en begrænsning på 12 cykler pr. afgang. En privat operatør – Bornholm Cykel Xpress – tilbyder at fragte cyklen mellem Bornholm og København, men flere benytter ikke den løsning pga. bagageproblemer. Ingen af delene er optimale … og slet ikke i relation til den store satsning/investering, som der er gjort for netop at fremme cykelturismen på Bornholm.
Desværre har transportministeren ikke udvist den store interesse for at finde en løsning, så IC Bornholm kan medbringe flere cykler. Noget besynderligt set i relation til, at det netop er Transportministeriet, der har sovet i timen mht. mulighederne for transport af cykler, som siden natfærgens nedlæggelse (fra København) 1/10 2004, er blevet mere og mere begrænsede.
»Nød lærer som bekendt nøgen kvinde at spinde« og derfor har nogle medlemmer da også peget på, at der findes en mulighed, som ikke har haft den helt store bevågenhed, og som ikke har de helt store begrænsninger i antal cykler pr. afgang.
De pågældende køber billet til dem selv og til cyklen med Øresundstoget og Pågatoget. Der skal skiftes tog i Hyllie. Der er egentlig ret god plads, hvis man benytter den mulighed.
Det er relativt nemt og hurtigt at finde en rejseplan med forbindelserne mellem Hovedstaden og Ystad via www.skanetrafiken.dk. Både billetten til passageren selv og cyklen kan købes i de betjente billetsalg og i de automater, som sælger Øresundsbilletter. Løsningen har den begrænsning, at man ikke kan købe en samlet billet til hele rejsen mellem Hovedstaden og Bornholm. Fra København til Ystad er det en Øresundsbillet, der skal købes. Færgebilletten skal derefter købes ved siden af. Rejsegarantiordningen gælder kun delvis.
Det er mulighed, som skal med i paletten, men det er absolut heller ikke en optimal transportform, og det er igen ret besynderligt at såvel bornholmerne som turister skal finde på de mest løjerlige krumspring for at få løst deres transportproblemer.
Og det viser med al tydelighed, at den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm – med nødvendig viderebefordring – igennem de seneste 10 år er blevet et kludetæppe sat sammen af alt for mange dele og med alt for mange nuancer, som slet ikke passer sammen.

Bornholms Passagerforening
26. november 2012
Bjørn Carlsen
Rønnevej 42, Bodilsker
3730 Nexø
Email: b.carlsen@tdcadsl.dk

FacebookGoogle+TwitterLinkedInShare

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *


otte + 6 =

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>