Det er mere end uforståeligt, at et værft i 2010/2011 kan finde på at modtage en ordre på og bygge et skib med en udendørs trappe som bagtrappen på Leonora Christina. Måske kunne det være en udmærket løsning, hvis skibet skulle sejle i Middelhavet eller noget lignende. Men Leonora Christina sejler altså i Østersøen med et til tider hidsigt vejr.
På det seneste har kaptajnen vurderet, at trappen har været så farlig at anvende mellem bildæk og saloner, at den er blevet lukket og passagererne måtte nøjes med at anvende trappen forrest i skibet.
Det tjener virkelig kaptajnen til ære, at han har lukket trappen, når blæst, is og sne vælter ind over færgen.
Den danske kongedatter er altid afbilledet med hat. Så tidligt som 5/7 2011 skrev vi under overskriften »Gi’ dog damen hat på«, bl.a.
»Efterhånden som vores medlemmer har været med vores nye hurtigfærge, konstaterer de med et glimt i øjet – eller et lille smilende ikon på en mail – at BornholmerFærgen har glemt at »Gi’ damen hat på«. Hvordan skal det nu forstås?
Det skal forstås således, at passagerer/bilister fra midtskib til agter skal ud i det fri for at komme ad trappen mellem bildækket og salonerne. Det forekommer som en direkte forringelse i forhold til Villum Clausen. Det er egentlig ret ligegyldigt, hvem der har fundet på idéen, eller skal vi diplomatisk sige, har overset, at »damen ikke har fået hat på i den bagerste del«.
Men mon ikke, at BornholmerFærgen sender »damen til modist«, inden vi når frem til stygge efterårs- og vinterstorme, med regn, rusk og sne.«
Det er snart på tide, at Færgen får etableret en overbygning. Et er, at det ikke er sjovt for passagererne at skulle fra salonerne og ud i det fri i et vejr, som vinteren allerede har præsenteret os for. Et andet er, at der nødigt skulle ske en ulykke, før Færgen får givet »damen en hat på«.
Bornholms Passagerforening
11. december 2012
Bjørn Carlsen
Rønnevej 42, Bodilsker
3730 Nexø
Email: b.carlsen@tdcadsl.dk