Så har vi beviset

Ifølge kontrakterne skulle Leonora Christina – med den betydelige forøgelse af kapaciteten – først indsættes 1/9 2011.
Nu blev den indsat 22/6 2011, og efter kort tid blev der åbnet for salg af billetter til den maksimale kapacitet, som Leonora Christina kan sejle med.
Billetterne til den øgede kapacitet blev solgt i relativt stort omfang. Men statistikkerne viser, at der egentlig skulle være kapacitet nok med Villum Clausen.
Hvor ulykkeligt det end er for det bornholmske samfund, at det har været nødvendigt at tage Leonora Christina ud af drift igen, så har vi med det fået et værdifuldt bevis. Statistikkerne har ikke givet et retvisende billede af, hvor mange billetter BornholmerFærgen egentlig ville kunne sælge, hvis de havde tilstrækkelig/ubegrænset kapacitet. Statistikkerne viser ikke, hvor mange turister der forsøger at købe billet til Bornholm, men som møder et »udsolgt« … og så opgiver rejsen.
Vi har i adskillige år – sammen med bl.a. turisterhvervet – gang på gang (bl.a. i Trafikkontaktrådet) givet til kende, at kontraktens system til måling af »udsolgt og kapacitetsudvidelse« (den såkaldte 90%-regel), slet, slet ikke giver et reelt billede af, hvor mange flere færgebilletter, der kunne være solgt, hvis tilstrækkelig kapacitet havde været til stede på de rette tidspunkter.
Nu har vi fået beviset for, at der (i hvert fald i højsæsonen) kan sælges flere billetter, end det antal kontrakten opererer med som mere end tilstrækkeligt (højsæsonen 2011). Den nye kontrakt løber i øvrigt frem til 2017, og der er ikke i kontrakten lagt op til forøget kapacitet i de kommende 6 år (ud over den kapacitetsforøgelse, som Leonora Christina næsten alene har skabt).
Et er statistikker og fremskrivninger; et andet er virkelighedens verden.
Bornholms Passagerforening
12. juli 2011
Bjørn Carlsen
Rønnevej 42, Bodilsker
3730 Nexø
Share

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


7 + = ni