Brev til Nick Hækkerup om fly-billetafgift

Bodilsker, den 18. september 2010
Næstformand for Socialdemokraterne
cand.jur., ph.d. Nick Hækkerup, MF
Folketinget, Christiansborg
1204 København K
Fremsendes via e-mail: nick.haekkerup@ft.dk
Øget passagerafgift i »Socialdemokraterne og SF Finanslovsforslag 2011«
Kære Nick Hækkerup
Den 10. september 2010 skrev vi et brev til Villy Søvndal. Vi vedhæfter dette brev til din orientering.
I dagens 19.30-nyhedsudsendelse på TV2/Bornholm udtalte du, at passagerafgiften (fly) ikke skulle indføres for at genere bornholmerne, men at
»det skal bare ikke være sådan, at fordi man er bosiddende på Bornholm, så skal man ikke tage hensyn til miljøet«.
Dette argument er imidlertid stort set ikke brugbart, når vi taler om flytransport fra Bornholm i relation til anden mulig transport. Derfor skrev vi også – som du kan se – bl.a. følgende til Villy Søvndal:
» … at der stort set ikke er forskel rent »klimamæssigt« mellem anvendelsen af vores nuværende hurtigfærge og/eller flytransport.«
Men når du læser brevet til Villy Søvndal vil du også erfare, at der findes andre meget essentielle argumenter for at undlade flyafgiften for det bornholmske samfund.
Du bør også erindre dig, at såvel Socialdemokraterne som SF er forligspartnere for næste forlig for den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm, som har endelig virkning fra 1. september 2011. I dette forlig indgår ganske betydelige forringelser i forhold til miljøet. Det vil vi gerne uddybe, men kan f.eks. pege på, at det nok mest graverende er, at »forliget flytter« mellem 20 og 40% af godsmængden fra en konventionel færge fra Rønne til Køge over på en katamaranfærge (hurtigfærge) fra Rønne til Ystad, hvorefter fragten skal ud på de svenske landeveje til Danmark. Procentdelen af fragtmængden er erhvervets egne oplysninger, da forliget blev vedtaget, og »flytningen« skyldes, at den hidtidige dobbeltrettede natfærge mellem Rønne og Køge ændres til en enkeltrettet natafgang fra Køge og en eftermiddagsafgang fra Rønne (kl. 17.00), og på dette tidspunkt har erhvervslivet ikke færdiggjort al deres fragt.
Hverken det nuværende forlig (forlængede forlig) eller det fremtidige forlig tager særlige miljøhensyn – tværtimod! Derfor virker dit miljøargument for indførelse af Socialdemokraternes og SF’s flyafgift nærmest boomerangagtigt i relation til Bornholm.
Bornholmske pendlere – som vi repræsenterer via vores Pendlergruppe – har absolut ikke brug for flere udgifter. De bornholmske pendlere er blevet belastet ganske betydeligt af nedsættelsen af fradragsværdien af rejseomkostningerne. Pendlerne har skattemæssigt/økonomisk set meget, meget stor betydning for hele det bornholmske samfund. Pendling til/fra Bornholm har også stor betydning for, at arbejdsløshedskøen på Bornholm ikke er større end den faktisk er – eller at afvandringen fra øen ikke er større, end den faktisk er.
De venligste hilsner
Bjørn Carlsen
formand
Share

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


7 + tre =