En ny 30-årskrig ?

I næsten 30 år under det statslige selskab BornholmTrafikken var Styrelsen – med amtsborgmesteren i spidsen – i stand til at give rabat på den ene eller den anden form for transport. Det medførte en 30-årskrig mellem parterne. Denne 30-årskrig var at sammenligne med den virkelige 30-årskrig i Europa (1618-1648) – både i længde og i, at man aldrig vidste, hvor og hvornår der brød krigshandlinger ud forskellige steder i Europa.
Årsagen til, at Bornholms Passagerforening blev oprettet i 1985, skal netop findes i, at parterne handlede hen over hovedet på passagererne, så de ofte blev taberne i kampen for, hvad der skulle betales for transporten.
Efter ophævelsen af statsselskabet BornholmsTrafikken og oprettelsen af aktieselskabet Bornholmstrafikken – nu Danske Færger A/S, BornholmerFærgen – var det som om, at den Westfalske fred endelig havde sænket sig i det bornholmske samfund over kampen om prisen på færgetransport. Der var fundet et niveau i kontrakterne, som holdt parterne i ro over for hinanden. Ligeledes havde dette fællesniveau bragt parterne til – om ikke i fællesskab, så dog hver for sig – at påvirke politikerne på Christiansborg, for at få det samlede tryk på hele det bornholmske samfund til at falde.
I 2013 får vi umiddelbart de højeste stigninger i billetpriserne (ud over prisudviklingen) siden udliciteringen. Det har desværre slået nogle alvorlige sprækker i denne, måske lidt kunstigt skabte, konsensus.
Det er ganske enkelt så ærgerligt, at det slet ikke kan udtrykkes med ord. Det bornholmske samfund har med 2013-prisene fået lagt gift ud for hele samfundet; ingen undtagelser. Alle parter bør i stedet se med et helhedssyn på problemerne og skyde på dem, der skal skydes på.
Hvis vi hver især (hver part) over for Færgen rejser og får gennemført ønsker og krav til prisniveauet, så skader det det ikke kun hele det bornholmske samfund, men det skader også samtlige parter i priskrigen. Det er uanset, hvor pengene til prisnedsættelser stammer fra og uanset, hvilket virkning det har på den såkaldte gennemsnitspris.
Naturligvis ønsker vi – som samfundsansvarlig interesseorganisation – at der skabes gode forhold for såvel fragten som for turismen. Det kan og skal der slet, slet ikke skabes den mindste tvivl om.
Men parterne burde have lært nok af 30-årskrigen fra 1972 til 2002 (herunder hvorfor staten fratog Bornholm styrelsen) til, at den ikke skal bryde ud igen. Derimod skal vi se på det »roderi«, som den nuværende kontrakt har skabt for alle parter, og sammen gøre det bedre fra 2017. Næste gang skal vi ikke have en kontrakt, som er sammensat på skrivebordene i Transportministeriet, men ud fra, hvad der reelt er brug for – og slet ikke en kontrakt som blot lader billetpriserne stige, når omkostningerne, f.eks. til brændstof stiger (= olietillægget). Staten skal yde samfundsbegrundet transport – ikke omkostningsbegrundet transport.
Vi har aldrig fået større tilskud og mere færgefart, lyder det fra diverse meningsdannere. Så langt har de ret, men det er udtalelser uden indhold og indsigt. Hvad hjælper det f.eks., når skibene skal sejle på tidspunkter, hvor de ikke benyttes, men blot fyrer det meget, meget dyre brændstof af på Østersøens bølger. Hertil kommer, at sammensætningen af tonnagen er alt for omkostningsbelastende, bl.a. fordi halvdelen af tonnagen ligger som reserve (se vores medlemsorientering fra januar 2012). Skibe skal sejle – ikke ligge uaktive hen ved en kaj.
Det nuværende forlig opfylder slet ikke de behov, der ligger bag grundelementerne for en samfundsbegrundet færgebetjening. Det skal vi ændre på i 2017.
Men det er her og nu helhedssynet skal varetages. Det er nu, at Bornholm skal sende en meget klar besked til Christiansborg om, at prisniveauet for 2013 er blevet alt for højt – og gøre rede for, hvilken varig skade det påfører Bornholm.
Vi skal skynde os tilbage til den Westfalske fred – det fortjener alle, der er en del af det bornholmske samfund.

Bornholms Passagerforening
Bjørn Carlsen
28/10 2012

Share

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *


4 + = ni