Otte spørgsmål til transportministeren vedr. ICBornholm

Vi har i dag rettet henvendelse til tranportminister Ole Birk Olesen vedr. ICBornholm med følgende otte spørgsmål:
1. Hvordan bliver de svage passagerer tilgodeset? ICBornholm er i dag det foretrukne transportmiddel for fx bevægelseshæmmede, synshæmmede og på anden vis handicappe personer, men også når man skal rejse med små børn (barnevogn/klapvogn).
2. Det fremhæves, at der nu bliver halvtimes drift fremfor de hidtidige tre-fem daglige afgange. Hvorfor er dette interessant? Der vil fortsat være tre daglige færgeafgange i lavsæsonen med og op til syv daglige afgange i højsæsonen, og der er således alene behov for at der køres ifm. med færgeafgange og -ankomster. Desuden vil vi gerne vide, om man vil sikre, at afgangstider fra og ankomsttider til Ystad station bliver tilpasset færgeafgange og -ankomster fremadrettet?
3. Hvordan kan ministeren forsvare en væsentlig forringelse ift. rejsetiden? Rejsetiden i dag er på omkring 64 til 80 minutter, mens den fremtidige rejsetid er oplyst til at bliver på 100 – 120 minutter, der er således tale om en forøgelse af rejsetiden mellem Ystad og København på op til 88%.
4. Vi har forstået, at der bliver en gennemgående billet, men hvem skal sælge denne billet, således at den kan købes på en hvilken som helst station i hovedstadsområdet/hele landet?
5. Det er i dag et krav fra DSBs side, at man skal købe pladsbillet ifm. rejser op til og under weekender og helligdagsperioder, desuden er der mulighed for at købe pladsbillet på andre tidspunkter, dette er vigtig for mange rejsende, som ikke rejser så ofte og gerne vil sikre sig en bestemt plads i toget, samt for at være sikker på, at de kan komme med den ønskede færgeafgang. Hvordan bliver dette sikret fremadrettet?
6. Vi kan forstå, at man har en forventning til, at der bliver ét skift, men så længe der er id-kontrol vil der indtil videre være minimum to skift fra København til Ystad. Hvorfor skal passagerer til og fra Bornholm acceptere denne væsentlige forringelse ift. i dag?Desuden blev vi garanteret, at skift i Sverige alene ville ske på Triangeln, hvor man kunne forblive på samme perron, nu anføres der mulighed for at skifte på Hyllie, hvilket vil være til væsentlig gene med perronskift. Vi har tidligere påpeget, at fx skift inde i Malmö ej heller vil være acceptabel, men at Skånetrafiken har opereret med forskellige standsningsplaner, som både kan gøre rejsen besværlig og uoverskuelig for mindre rejsevante.
7. Forligskredsen besluttede, at den besparelse, man kunne opnå ved at afvikle ICBornholm ville tilgå færgeudbuddet. Alt imens den nye færgekontrakt først træder i kraft den 1.9.2018 stiller vi os uforstående overfor, hvorfor ICBornholm allerede skal ophøre i april 2018 eller måske endda i december 2017. Vil ministeren derudover redegøre for, hvor stor besparelsen ved at afvikle ICBornholm reelt er?
8. Det nævnes i det materiale, som vi har set, at priserne vil være uændret ift. i dag. Vil ministeren desuden redegøre for, hvorfor togpriserne ikke skal falde, selvom billetpriserne på færgen rent faktisk er blevet sænket betragteligt på nuværende tidspunkt og yderligere bliver sænket pr. 1.9.2018?

FacebookGoogle+TwitterLinkedInShare

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *


8 + tre =

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>