Artikler fra Pendlertema i Tidende

Forsker ser stigende antal pendlere – til og fra Bornholm:
1286 pendler væk – og 840 pendler til job her på øen
Af Jens Stubkjær
Meget få pendlere rejser hver dag.Der er over 2.000 personer, som pendler over Østersøen for at komme mellem deres bolig og job. De fleste, 1286, pendler væk fra Bornholm til et job et eller andet sted på den anden side af vandet. Men ganske mange, 840, pendler her til Bornholm for at passe deres arbejde her på øen.
De bliver flere og flere – og de, der pendler væk fra øen til et job ovre, har stor betydning for øens økonomi. Ikke alene, fordi der er over 1.200, der gør det, men også fordi deres indtægter – som de betaler skat af på Bornholm – ligger 30-40 procent over den gennemsnitlige indkomst på Bornholm.
Det fremgår af opgørelser, som Anders Hedetoft, Center for Regional og Turismeforskning, har fundet frem til Bornholms Tidende.Opgørelserne viser også, at der er flere mænd end kvinder, der pendler. De  yngre er mere tilbøjelige til at pendle end de ældre. Langt hovedparten pendler enten til hovedstadsområdet eller til områder udenfor de danske arbejdskraftområder. Her kan der eksempelvis være tale om personer ansat på udenlandsk registrerede skibe, eller personer der arbejder i Sverige.Men hvordan kan Anders Hedetoft så sætte tal på pendlerne?
– Det er tal, som er hentet ud fra Danmarks Statistik, personer, som har deres folkeregisteradresse på Bornholm men har oplyst et arbejdssted ovre, forklarer forskeren, og tilføjer, at han ikke blot registrerer det på “firma-niveau”, for så ville f.eks. alle, der arbejder hos Danish Crown blive pendlere, fordi firmaet har hjemsted i Randers. Det skal registreres på arbejdssted for den afdeling den pågældende er i.
– Alligevel kan det ikke udelukkes, at en “pendler” i denne forstand kan dække over én, der fysisk sidder ved sin computer på Bornholm og arbejder for en afdeling med adresse ovre.
Anders Hedetoft bemærker også, at tallet for indpendlere til Bornholm måske ikke stemmer helt med den fysiske virkelighed. Nogle af indpendlerne kan f.eks. være militært ansatte, som har bopæl ovre og arbejdssted her, men ikke faktisk er her hver dag – eller måske i virkeligheden er i udlandet en del af tiden.
Ikke hver dag
Det kan ikke læses ud af de tal, som Anders Hedetoft har kigget nærmere på, hvor tit pendlerne rejser frem og tilbage mellem job og bolig eller hvilke transportmidler, de benytter.
– Men det er langt de færreste pendlere, der rejser hver. De fleste rejser antagelig en gang om ugen, og mange har nok mulighed for at gøre en del af deres arbejde fra deres bopæl, så de ikke behøver fysisk at være på jobbet på fuld tid, forklarer Anders Hedetoft………….

Pendlerne har stor økonomisk betydning for Bornholm:
Støtte til flytrafik ville gøre det mere attraktivt at pendle
Af Jens Stubkjær

Det må man gerne, og der er eksempler på det fra andre steder i Europa.

Ud-pendlerne er til stor gavn for Bornholm – både i kraft af deres skattekroner og deres netværk på den anden side af vandet. Billigere flytrafik for pendlere, eventuelt med statsstøtte, vil gøre det tillokkende for flere at kombinere bolig på Bornholm med job ovre, og det ville gavne øen stærkt, vurderer forsker ved Center for Regional og Turismeforskning, Anders Hedetoft.
– Man hører jo, at det er øens natur og herligheder, der trækker folk til at bo på Bornholm, selvom de har job ovre. Bornholm er et meget attraktivt sted at bo.  Desværre er der bare ikke så mange job, men så kan mange altså få det til at gå op ved at pendle, konstaterer Anders Hedetoft.
Der er omkring 20.000 bosiddende på Bornholm med job, og ud af dem er de 1200 altså beskæftiget på et arbejdssted på den anden side af vandet, og det tal er jævnt stigende, oplyser han.
– At det er et stigende antal, der pendler, ser man overalt. Arbejdsmarkedet bliver mere mobilt, og folk er parat til at bo længere væk fra deres arbejde.  Og så har vi jo snakket om fjernarbejdspladser i 15 år efterhånden, og en del af pendlerne har i hvert fald noget af deres arbejde her på øen, uden at de fysisk bevæger sig væk fra Bornholm, anfører Anders Hedetoft.
Til gavn
At pendlerne har stor betydning for kommunens skatteindtægter og øens økonomi i øvrigt, mener Anders Hedetoft ikke, der kan være tvivl om.
– De bidrager ganske pænt til skatteindbetalingerne til Bornholm, fordi de har højere indkomster end gennemsnittet. Og det er jo tit, at de, der tjener bedre, har et stort netværk og en bedre uddannelse, og det kommer også Bornholm til gode på mange måder, mener forskeren.
Øge antal pendlere
Når det nu er så vanskeligt at skabe nye jobs på Bornholm, men folk gerne vil  bo her, er det jo nærliggende at spørge, hvad der kunne gøre det mere attraktivt for folk med job ovre at bo på Bornholm?
– Det handler om afgangstider og omkostninger. Det ville give et gevaldigt løft  for at få flere pendlere, hvis staten støtter flytrafikken. Man kan godt sige, at København kun er en halv time væk, men det er jo en økonomisk barriere. Kunne man få støtte over på flytrafikken, ville det nok hjælpe med at få flere pendlere til øen, mener Anders Hedetoft.
Han tilføjer, at det ikke er imod EUs regler, at give statsstøtte til flytrafikken, selvom det har været fremført,
– Det må man gerne, og der er eksempler på det fra andre steder i Europa, understreger han.

…………..

Jan Bredahl Wind kører S-tog i København og bor i Pedersker:
Vigtigt at familien bakker op om pendlerlivet
Af Jens Stubkjær

PENDLER

Meget kan gå galt. Vejret for eksempel.

– Det skal ikke komme til at fremstå, som om jeg beklager mig eller man skal have ondt af os. Vi har selv valgt det, understreger Jan Bredahl Wind, der hver uge – på skiftende tidspunkter – pendler mellem familien og boligen i Pedersker og jobbet som lokofører på S-banen i København.
– Men det vigtigt, at man ved, der er nogle udfordringer, og manden og konen skal virkelig være enige om at gøre det i fællesskab. Halter det i forhold til ægtefælle eller børnene, så går det ikke. Det er ekstremt vigtigt, at familien er med på den, lyder det fra Jan Wind, der nu har godt fire års erfaring med livet som pendler.
Han bor i landlige omgivelser i udkanten af Pedersker med hustru og to døtre – mens fire andre voksne børn bor i Københavnsområdet.
53-årige Jan Wind har ikke et øjeblik fortrudt, at han i 2007 rykkede med sin familie til Bornholm fra Slangerup på Sjælland – heller ikke selvom det indebærer, at han tilbringer nogle nætter om ugen på sit lejede pendlerværelse i Vanløse.

60 procent
Med til at få det hele til at fungere er det også, at da Jan Wind og familien flyttede til Bornholm, gik han samtidig på deltid hos DSB, så han arbejder 60 procent af fuld tid som lokofører.
– Og så har jeg min egen virksomhed, et agentur for en tysk mølle, ved siden af, som jeg kan passe fra mit hus på Bornholm, hvor jeg sælger Naturmøllens økologiske produkter på det danske marked.
Når Jan Wind arbejder for DSB er det gerne 3 dage i træk. Hans vagter starter og slutter altid på Københavns Hovedbanegård og på spørgsmålet om, hvordan han så rejser frem og tilbage, griner han lidt:
– Jeg kører selv selvfølgelig med tog. Men en gang imellem tager jeg flyet. Den nye sejlplan er ret uduelig. Det koster en flybillet en gang imellem, fordi der er 10 timer mellem nogle færgeafgange. Jeg ville da gerne flyve altid, men det er der vel ingen, der har råd til, bemærker han.
Lykkedes
Og hvordan så med livet som pendler?
– Det fungerer i det store hele, men det kræver, at man vil det. Der er en del udfordringer forbundet med det. Meget kan gå galt. Vejret for eksempel. De dér tilflytterreklamer passer ikke altid helt, mener Jan Wind, der dog netop tilskriver familiens meget vellykkede flytning til Bornholm æren for at også pendlertilværelsen er faldet på plads.
– Integrationen af min familie og jeg her på Bornholm er lykkedes over al forventning. Min kone har job, børnene deres skole og vi er alle er i gang med alle mulige fritidsting. Min kone har også en søster på Nordbornholm, fortæller Jan Wind.
Til gengæld handler det bare om at passe jobbet, når han er i København.
– Hvis man er fuldtids pendler og må være væk fra Bornholm på fuld tid, tror jeg, det bliver svært i forhold til familie og fritidsinteresser. Vi har knækket den lidt ved, at jeg har deltidsjob og kan have min egen virksomhed her hjemme. Ellers tror jeg ikke, det vil kunne lade sig gøre.
Tilflyttere i kø
Efter Jan Winds vurdering skorter det ikke på folk, der gerne vil flytte til Bornholm.
– Der er sådan nogen som os, der gerne vil være her og trives her på Bornholm.  Men der er jo ingen job. Jeg anerkender indsatsen for at få tilflyttere hertil, men – kogt ned til bunden – så er der ikke job til dem, der gerne vil være her. Og jeg kender også bornholmere, som har mistet arbejdet og går med en skræk i livet for at skulle starte en pendlertilværelse, fortæller han.
Det forstår Jan Wind godt, for der er mange ting at holde styr på, når man skal leve som pendler. Man skal også have et sted ovre.
– Jeg har et privat værelse hos en familie i Vanløse, hvor jeg sover. Der er ikke andre muligheder. Det er én af udfordringerne, for det kan godt være svært at finde et billigt sted i København, hvor man kan være de par nætter, beretter Jan Wind.
Internet på rejsen
Har han så også et fritidsliv i København?
– Nej, jeg arbejder så meget som muligt. Måske har jeg et møde med min egen forretning. Men det er 100 procent arbejde og så hjem. Jeg tager ikke ud til gamle venner og børn. Det er et bevidst valg fra min egen  side, siger Jan Wind, som ikke vil fordybe sig i ulemperne ved at leve som pendler.
– Der er selvfølgelig den lange transporttid. Men jeg vil ikke brokke mig. Det er et valg, jeg selv har gjort. Og vi er glade for at gøre det på den måde, fordi vi er faldet utrolig godt til på kort tid. Vi er glade for at bo her ovre og superglade for have mulighederne på Bornholm i naturen. Det kræver man er åben, konstaterer lokoføreren i Pedersker.
Og hvad kunne så gøre pendlertilværelsen mere spiselig, når man gerne vil bo på Bornholm, men ikke har job her.
– Vi er mange pendlere, der godt kunne tænke os at kunne komme på internettet, mens vi rejser. Så kunne vi få ordnet nogle ting undervejs, siger Jan Wind.

…………………………….
Tina Eland i Rønne er glad for sit arbejde – i Hvidovre:
Det vigtigste er, at ens ægtefælle accepterer det
Af Jens Stubkjær

PENDLER

Færgen? Det er kun i absolut nødstilfælde…

Vækkeuret ringer næsten hver morgen kl. 05 hos 48-årige Tina Eland i Storegade i Rønne. Så kan hun nemlig – men nogenlunde sikkerhed – nå at være på arbejde, som hun skal – inden kl. 9.
Tina Eland hører til den lille gruppe af pendlere, der hver dag tager turen, med flyet fra Bornholm til et job på den anden side af vandet.
Nordeas forskellige afdelinger på Bornholm havde i mange år været Tina Elands skiftende arbejdspladser, men for tre et halvt siden blev hun valgt til bestyrelsen for Nordea-kredsen i sin fagforeningen, Finansforbundet.
Nu er hun en af de ti politisk valgte og syv sekretariatsmedlemmer, som i fællesskab fra kontoret i Hvidovre varetager de 8.000 kredsmedlemmers interesser I Finansforbundet. Tina Eland er også med i det tværnordiske samarbejdsudvalg, så med mellemrum er hun også til møder i de andre nordiske lande.
Parat igen
Til marts er Tina Eland igen på valg til bestyrelsen. Og hun har – trods fire-fem timers daglig pendlertransport – lyst til at tage en ny periode på to år, hvis hun bliver valgt.
– Det hænger jo sammen med, at det er et rigtigt spændende arbejde. Jeg får nogle ting tilbage fra mit job, som gør det værd at pendle til det, og det er ikke umuligt at få det til at fungere, siger Tina Eland.
Men hvorfor så ikke flytte til København?
– Vi bor godt her i Rønne. Der er fred og ro, når man kommer hjem. Jeg er bornholmer, jeg har min familie på Bornholm. Jeg kunne ikke forestille mig at bo et andet sted, siger Tina Eland, der er gift med Kim Eland, som har få minutters gang til sit job som regnskabschef på Bornholms Tidende.
De to store børn er flyttet over. Det er også med at til at gøre det muligt. Så hun tager morgenflyveren på job og lander normalt igen på Bornholm kl. 18.00, og har en kort køretur hjem til Storegade.
Der er også enkelte dage, hvor hun arbejder hjemmefra. Det er gerne på de dage, hvor hun skal til akademiuddannelse på Bornholm om aftenen.
Hun har også “udedage”, hvor hun ikke kommer hjem til Bornholm om aftenen. Det er, hvis der er aftenmøder eller hun er i Norge eller Sverige – to-tre dagen om måneden, hvor hun overnatter på hotel. Som politisk valgt bestyrelsesmedlem er det Finansforbundet, der betaler Tina Elands pendler-udgifter.
– Alle skal have lige muligheder for at være i bestyrelsen uanset, hvor man bor. Derfor betaler de, forklarer Tina Eland og tilføjer.
Fra Kastrup tager hun kystbanetoget til Hovedbanegården og fortsætter med S-toget til Hvidovre. Så kan hun være fremme mellem 8.30 og 9.00 afhængig af, hvordan togene kører.
Snak sammen
Tina Eland understreger, at en pendlertilværelse som hendes kun fungerer, hvis baglandet er med.
– Det vigtigste er, at ens ægtefælle og dem derhjemme accepterer det, og man er enige om at det er i orden at bruge fire-fem timer om dagen på transport. Den tid går jo fra noget andet, pointerer hun.
– Der er nogle ting, jeg ikke når. Jeg får ikke meget motion. Det er ikke nemt at se venner i hverdagen. Dét må man så prioritere i weekenden. Men det vigtigste er, man får talt sammen om det, så det kan fungere i hverdagen.
– Det er utrolig vigtigt, at man snakker det igennem, inden man starter. Hvad betyder det for den hverdag, man får, og er begge indstillet på få det til at fungere. Og dét er endnu mere nødvendigt, hvis man har børn hjemme.
– Jeg har en mand, der er meget fleksibel og kan udnytte tiden, når jeg ikke er hjemme. Han dyrker sport og løber en tur, før jeg kommer hjem og er indstillet på at handle ind. I det hele taget kræver det lidt mere planlægning, konkluderer Tina Eland.
Ustabile fly
Den største belastning oplever hun, når flytrafikken er ustabil:
– Man regner med, man skal hjem, og så er flyet pludselig aflyst, og der er to timer til det næste. Det giver mange spildtimer. Det er det værste!
– Jeg ville hellere, hvis de sagde, vi har ikke passagerer nok til de afgange der, for så kunne man indrette sig efter det. Man kan have en fornemmelse af, at de aflyser nogle fly, fordi der ikke er fyldt op. Og man kan jo undre sig over, at der som regel er plads til alle passagerne på det næste fly.
– Nu har jeg investeret i en Ipad, så jeg kan bruge ventetiden på at blive opdateret. Jeg kan ikke arbejde i lufthavnen, for jeg har ikke min computer med mig, forklarer Tina Eland, der stort set aldrig tager færgen.
– Det tager for lang tid. Det er kun i absolut nødstilfælde, jeg tager færgen.
…………….

Selv pendler i otte år og talsmand for Pendlergruppen:
Pendlere kan – realistisk – skabe udvikling på hele øen
Af Jens Stubkjær

Kommunen bør overveje at gøre noget.

Der er ret tilgængelige muligheder for, at Bornholm kan tiltrække flere indbyggere, som også er gode skatteborgere, selvom det er svært at skabe nye job på Bornholm.
– “Pendler-erhvervet” har gode muligheder for at udvikle sig på Bornholm, hvis man altså kan kalde det et erhverv, siger Preben Holm med et smil.
I otte år har Preben Holm selv pendlet fra Aakirkeby til København, hvor han nu arbejder i Ministeriet for Børn og Undervisning. Og i fire år har han været aktiv i Pendlergruppen i Passagerforeningen, hvor han er de 150 pendler-medlemmernes repræsentant i bestyrelsen.
Drømmer om Bornholm
For Preben Holm er det oplagt, at en af de mest realistiske muligheder for at Bornholm kan tiltrække flere erhvervsaktive (skatte-)borgere er ved at gøre det nemmere og billigere for folk, der arbejder ovre, at bosætte sig på Bornholm – og dermed blive pendlere.
– Politikerne bør overveje at gøre noget. Bornholm er et sted, hvor vi kan tiltrække folk andre steder fra på grund af vores natur og trygge miljø. Opgaven er, at gøre det muligt at folk kan fortsætte deres arbejde i København, hvis de flytter til Bornholm, siger Preben Holm.
I København taler han jævnligt folk, der drømmer om at kunne flytte til Bornholm og fortsætte deres spændende job i København.
– Nogle opgiver, når de opdager, hvad prisen er for transporten og tidsmæssigt, hvis de skal med færgen, og de også opdager, de ikke kan trække udgifter fra til have ekstra bolig ved deres arbejde, forklarer Preben Holm.
– Skal du hjem med med fly om aftenen, som de fleste vil, hvis de har små børn, så kan man fratrække billetudgiften, men den er for dyr og skattefradraget betaler kun en tredjedel. Så det har de færreste råd til, konstaterer han.
Klippekort
Preben Holm har et par forslag til politikerne, som kan sætte gang i udviklingen.
– Politikerne på Christiansborg må anerkende, at vilkårene for at få arbejde i en nabokommune i ens egen region, når man bor på Bornholm, er enestående i Danmark. Enten må man flyve til og fra arbejde – eller også må man overnatte i en arbejdsbolig. Sådan er det for os, der bor på Bornholm, og ikke for nogen andre.
– Derfor må transportudgifterne for os, med statens støtte, sættes på niveau med andre pendleres udgifter i samme afstand fra Købehavn, f.eks. de, der bor i Odense. Staten skal derfor tilbyde et klippekort til pendlere fra Bornholm til samme pris, som hvis vi tog toget fra Odense – og så kan den enkelte pendler selv afgøre, om man vil tage flyet eller færgen. Det vil gøre det realistisk for mange flere at pendle fra en bolig på Bornholm til job i København, anfører Preben Holm, som tilføjer, at gode pendlervilkår jo også er med til at hjælpe bornholmske virksomheder med at få den arbejdskraft, de måske kun kan finde ovre.
Ikke fradrag
– Hvis man ikke pendler hver dag, men f.eks. en gang om ugen, bør man – i modsætning til i dag – naturligvis kunne fradrage sine ekstra udgifter til en ekstra bolig ved ens arbejde, mener Preben Holm.
– Håndværkere eller andre, der midlertidigt har job i en anden del af landet, kan fratrække udgifter til ekstra bolig ved deres job, men det gælder ikke, hvis man som pendler har fast job og derfor fast brug for en ekstra bolig, forklarer Preben Holm, som finder dette både ulogisk og retfærdigt.
– En bygningsarbejder, der midlertidigt tager fra Jylland eller Bornholm til København vil kunne trække ekstra boligudgifter fra, fordi de er nødt til at kunne bo ved deres arbejde. Men de vilkår har vi jo på Bornholm hele tiden, siger Preben Holm.
Pendlergruppen har fremført dette for de skiftende skatteministre, og det vil man gøre igen med den nye skatteminister, lover Pendlergruppens talsmand.
…………
Uvist hvor mange pendlere, der er på Bornholm

– Jeg vurderer, at der er cirka 700 pendlere, som enten pendler ind til eller ud fra Bornholm – men jeg har ingen ting at have det i, erkender Preben Holm, talsmand for Pendlergruppen i Bornholms Passagerforeningen.
Det er betydeligt færre end de 2.100 pendlere, som Anders Hedetoft ved Center for Turisme og Regionalforskning mener, der er. Hans tal bygger på statistik over folkeregisteradresser kombineret med oplysninger om arbejdssteder.
Preben Holm anfører af en del, der bor på Bornholm, arbejder for virksomheder arbejder ovre ved fjernarbejde fra computeren hjemme på Bornholm. Og de er ikke pendlere i Pendlergruppens definition.
En anden gruppe “ikke-pendlere” er i følge Preben Holm de søfolk, der bor på Bornholm, arbejder ude i verden og måske kun rejser en gang i kvartalet hjem til Bornholm og ud igen.
De værnepligtige ved Bornholms Værn mener Preben Holm til gengæld er at regne som rigtige pendlere med samme vilkår som andre indpendlere til Bornholm.
js
…………

Én pendler – to boliger og lange arbejdsdage
Af Jens Stubkjær

Det er faktisk muligt at have to boliger som pendler, hvis man får dispensation til det.
Mange pendlere fra Bornholm har et lille pendler-værelse i København, hvor de overnatter mellem arbejdsdagene.
Preben Holm, der nu gennem snart otte år har pendlet til sit job i ministerier i København, har købt en lejlighed i København, hvor han bor fra mandag til torsdag/fredag.
– Jeg tager typisk flyveren over mandag morgen og hjem til Bornholm torsdag aften, hvis muligt. I starten tog jeg færgen, nu tager jeg flyveren, fortæller Preben Holm og fortsætter:
– Det er mest mentalt, at afstanden mellem Bornholm og København  virker lang. Mange af mine kolleger bruger længere tid på, at nå frem til job i bilen eller i tog, end jeg bruger fra Bornholm med flyveren.
Som konsulent og projektleder med opgaver over hele landet får han ofte lange arbejdsdage, så han kan afspadsere om fredagen. Men det kan også ske, at fredagen er en hjemmearbejdsdag.
To boliger
De fleste pendlere til og fra Bornholm, som jo ikke rejser hver dag, har brug for to boliger. Det er muligt at få dispensation til at have en bolig, såfremt der er særlige forhold, der gør sig gældende; der skal være tale om vigtige livsinteresser.
– Hvis du opholder dig i hverdagen i din arbejdsbolig, betragtes den som din arbejdsbolig, og så har du lov til at have den – uden at skulle leje den ud eller flytte din folkeregisteradresse til boligen. Det kræver bare en dispensation fra kommunen, fortæller Preben Holm og tilføjer:
– Jeg ved, der er flere som jeg, der har fået dispensation af Københavns Kommune til en arbejdsbolig. Men det kræver, man har en ægtefælle på Bornholm, som gør, at man skal beholde sin folkeregisteradresse på Bornholm, fortæller Preben Holm.

………

Pendlere savner pendler-tilbud fra Færgen

Mens pendlere andre steder i Danmark rejser på månedskort eller årskort til tog og/eller bus, så må pendlere, der rejser én eller flere gange om ugen med færgen nøjes med den rabat, de kan få gennem en Færgen Bizz eller en Færgen Kort – en ordning, der giver rabat allerede efter få ture, men ikke specielt begunstiger, de deciderede pendlere, som rejser rigtig meget.
Preben Holm, talsmand for Pendlergruppen i Bornholms Passagerforening, savner en egentlig pendlerordning som et tilbud fra Færgen.
– Vi er i dialog med rederiet om at få en pendlerordning, som er mere for de, der rejser meget – med eller uden bil, når skal på arbejde, siger Preben Holm.
Flyrabat
For de pendlere, der rejser med fly, at Cimber Sterling en ordning de kalder Travel Club.
– Jo flere rejser, jo billigere bliver billetten. Rejser man hver dag er det meget billigere, og det er fuldt fleksible billetter, fortæller Preben Holm.
Økonomien er dog stadig en voldsom forhindring for mange potentielle pendlere, og staten bør derfor indføre et klippekort for pendlere, der ligestiller pendlerudgiften mellem København og Bornholm – med fly eller færge – med den pris, pendlere fra Odense betaler for at kunne køre dagligt mellem Odense og hovedstaden, mener Preben Holm.

js 

FacebookGoogle+TwitterLinkedInShare

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *


seks + 9 =

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>