Glemmer du, så husker vi …

Jeg har trukket mig tilbage fra det aktive liv i Bornholms Passagerforening efter 26 fantastiske år med både medgang og modgang. For mig var den værste modgang, da vi i 2002/2003 fik færgeforlig, som ødelagte vores natfærge til København. I første omgang blev den flyttet til Køge og siden ændret til en halv natfærge. Vi samlede 33.000 underskrifter ind mod ændringen, men alligevel blev vi trådt på og måtte finde os i dét, som 33.000 netop havde protesteret imod.
Hvorfor begynder jeg så at skrive om netop dét så mange år efter? Det gør jeg af flere grunde. Først og fremmest, fordi jeg aldrig har forligt mig med, at vi på Bornholm fik trukket en beslutning ned over hovedet, som vi ikke ønskede. Lige nu synes jeg, at vi igen har fået trukket en beslutning ned over hovedet, nemlig sejlplanen for 2012.
Når jeg sidder og kigger i korrespondancen fra dengang i årene 2002-2005, optræder en person igen og igen. Det er Henrik Sass Larsen fra og valgt i Køge, som fra folketingets talerstol forsøgte at bilde os ind her på Bornholm, at »bornholmerne nikkede ja til færgeforliget«. Selv om vi skrev til ham adskillige gange og til hans daværende partiformand, Mogens Lykketoft, fik vi aldrig svar på »hvem disse bornholmere var«.  Nu blev Henrik Sass Larsen ikke minister, så kan det være, at han får tid til at fortælle os, »hvem der her på Bornholm nikkede ja til færgeforliget«.
Vi har heller aldrig fået belyst, hvilken betydning det havde, at Køge modtog 400 mio.kr. fra København for at modtage forurenet jord til havneopfyldning. Oven på den snavsede jord ligger i dag et prestigebyggeri af en terminal til 60 mio.kr., som slet, slet ikke anvendes i det omfang, som Køge og deres folkevalgte forestillede sig. Vi andre var helt klar over, hvordan det ville gå, når man begyndte at sætte passagererne af midt ude på Sjælland for derefter at tilbyde dem en S-togtur med den mest kriminelt belastede strækning. Hvad var mon Henrik Sass Larsens rolle i alt dette?  Man har indtryk af, at det ikke tåler dagens lys, for ellers havde han vel svaret på vores mange henvendelser igennem årene.
Vi havde en fortaler her på Bornholm for at natfærgen skulle flyttes til Køge. Han så i sin krystalkugle, at der ville blive skabt mindst 500 nye arbejdspladser på Bornholm, hvis natfærgen blev flyttet til Køge. Vi har i stedet mistet over 1.000 arbejdspladser.
Der er ord og handlinger, som nogen formentlig gerne ville have været foruden. I hvert fald kan de ikke huske dem længere, for så havde de vel svaret. Men glemmer de, så er vi andre, der fortsat husker, sådanne udtalelser!
Med de godsfærger, som blev sat til at betjene Køge-ruten, stod det helt klart, at passagererne ville flygte fra ruten i forhold til dengang, vi kunne sejle direkte til København.
Køge-ruten var, er og bliver en godsrute. Men godset har sandelig ikke nok i den rute. Nu har de også formået at sætte sig på sejlplanen på Ystad-ruten på en sådan måde, at tiderne er blevet mere end passageruvenlige.
Årsagen skulle være, at man mangler natfærgen fra Rønne til Køge (hvor natfærgen nu er blevet til en eftermiddagsafgang, som afgår allerede kl. 17.00). Jeg kan læse mig til, at godserhvervet selv sagde ja i 2007 til den omlægning via Kontaktrådet. Hvorfor sagde man ikke fra? Hvorfor har man ikke officielt givet til kende, at den valgte løsning var en yderst dårlig løsning for erhvervslivet på Bornholm i stedet for blot at møve sig ind på passagerernes rute til Ystad?  Det får jeg såmænd nok aldrig svar på, ligesom jeg heller ikke forventer at få et svar fra Henrik Sass Larsen.
Men sejlplanen for 2012 skal ændres, så den får »et menneskeligt ansigt«.
Erik Pedersen
14. november 2011
Fhv., mangeårig formand for Bornholms Passagerforening
Borgergade 23, 3700 Rønne
FacebookGoogle+TwitterLinkedInShare

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *


+ 2 = ni

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>