To snusfornuftige forslag

Da natfærgen til Køge blev nedlagt i oktober 2010 indsatte BornholmerFærgen nødvendig kapacitet. Sejlplanen kom til at se således ud:

Afgange fra Rønne (i lavsæsonen)

Fra 10/10 2010 Fra 3/1 2011
Afgange fra Rønne
med hurtigfærge
Kl. 6.45 (til Ystad)
Kl. 17.15 (til Ystad)
Kl. 6.30 (til Ystad)
Kl. 17.10 (til Ystad)
Afgangge fra Rønne
med konventionel
Kl. 15.25 (til Ystad)
Kl. 22.00 (til Ystad)
Kl. 15.25 (til Ystad)
Kl. 22.00 (til Ystad)
Afgang fra Rønne med
godsfærgen
Kl. 17.00 (til Køge) *)

*) Som natfærge blev den benyttet, men ikke som dagfærge

Den 1/9 2011 trådte den nye kontraktperiode i kraft. Og fra 1/1 2012 ser sejlplanen på hverdage typisk ud som følger:

Afgange fra Rønne (i lavsæsonen)

Fra 1/1 2012
(ca. 182 dage)
Fra 1/1 2012
(ca. 50 dage)
Afgange fra Rønne
med hurtigfærge
Kl. 6.30 (til Ystad)
Kl. 16.30 (til Ystad)
Kl. 20.30 (til Ystad)
Kl. 6.30 (til Ystad)
Kl. 10.30 (til Ystad)
Kl. 20.30
Afgangge fra Rønne
med konventionel
Ingen Ingen
Afgang fra Rønne med
godsfærgen
Kl. 17.00 (til Køge) *) Kl. 17.00 (til Køge) *)

*) Som natfærge blev den benyttet, men ikke som dagfærge

2012-planen er alt andet end passagervenlig. Enten er der 10 timer mellem første og anden afgang eller også er der 10 timer mellem anden og tredje afgang.
Passagerforeningen gennemførte i november 2011 en meget stor undersøgelse om bornholmernes ønsker til sejlplanen. Her taler statistikken sit tydelige sprog. 9 ud af 10 bornholmere er alt andet end tilfredse med sejlplanen. Bornholmerne ønsker en afgang midt på dagen og en sen eftermiddagsafgang. Passagererne er blevet taberne, og fragterhvervet bestemmer nu både over Køge-ruten og Ystad-ruten. Konklusionen må derfor være, at det ikke lader sig gøre at sætte en sejlplan sammen (med kun 3 daglige hurtigfærgeafgange), hvor der blot tages rimelige hensyn til passagererne.
For det første er det meget besynderligt, at det skulle være miljøkorrekt at fragte gods på en hurtigfærge. Dernæst er det mere end svært at forstå forligsteksten fra august 2007, som har medført kontrakten, som fik virkning fra 1/9 2011. I forligsteksten står bl.a.:
»Forligskredsen ønsker at give den bornholmske befolkning et højt serviceniveau for færgebetjening året rundt, og genudbuddet indeholder derfor et krav om tre afgange med hurtigfærger mellem Rønne og Ystad i lavsæsonen.«
Vi har hele tiden haft mindst 3 færgeafgange i lavsæsonen; 2 med hurtigfærge og 1 med konventionel færge.
I aftaleteksten står der også, at
»Rønne – Ystad, primært betjening af passagerer og personbiler«
Hvordan kan politikerne skrive, at de »ønsker at give den bornholmske befolkning et højt serviceniveau for færgebetjeningen året rundt«, når fragterhvervet har fået veto-ret mht. afgangstider ???
Mens jeg endnu sad i bestyrelsen for Bornholms Passagerforening havde vi tilbage i 2007 og 2008 kontakt med flere politikere på Christiansborg, som klart gav udtryk for, at det da aldrig havde været meningen, at den konventionelle godsafgang skulle inddrages og lægges over på hurtigfærgeafgangene.
Derfor er det med stor glæde, at jeg har læst om, at 2 politiske partier på Bornholm er kommet med hver sit forslag til en god løsning.
Det ene forslag – fra Dansk Folkeparti – går ud på, at natsejladsen skal genindføres.
Det andet forslag – fra De Konservative – går ud på, at indsætte den konventionelle færge Povl Anker til (primært) at tage sig af godset på Ystad-ruten.
Begge forslag er snusfornuftige og indeholder et stort bevis på, at de lokale i de politiske partier har sat sig ind i problemerne, og fundet gode løsninger.
Begge politiske partier har fået deres respektive transportpolitiske ordførere på Christiansborg til at stille spørgsmål til transportministeren.
Lad mig sige det så klart: I skal ikke stille jer tilfredse med de svar, I har fået. Det kan end ikke kaldes svar. Så »på med vanten« – jeres snusfornuftige forslag fortjener i allerhøjeste grad respekt og opmærksomhed.

Erik Pedersen
Borgergade 23, Rønne
27/12 2011

FacebookGoogle+TwitterLinkedInShare

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *


5 + = tolv

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>