Vi arbejder videre …

Tænk at vi skulle komme i en situation, hvor BornholmerFærgens sejlplan fra 1/1 2012 betyder, at nogle bornholmere giver udtryk for følgende:
»sådan en sejlplan kan jeg ikke arbejde med, så det ender nok med, at jeg må flytte fra øen.«
Hvis proppen i karet ikke sidder i, så kan kommunen spilde nok så mange kroner og øre på at forsøge at fylde karet med »nytilkomne«. Men summa summarum kommer der ikke flere til, tværtimod, og dem, der kommer til, føler sig oven i købet ofte snydt af kommunens tilflytterkampagner. Det hjælper jo ikke noget, at kommunen på sin hjemmeside på det nærmeste skamroser den hurtige transport til og fra øen, når afgangs- og ankomsttider blot ikke passer ind i det rejsemønster, som tilflytterne ønsker sig eller rettere har behov for. Hvad nytter det, at hurtigfærgen kan sejle på 80 minutter, når der enten er 10 timer mellem 1. og 2. afgang eller mellem 2. og 3. afgang … og afgangene er placeret sådan, at mange ikke kan få arbejdsliv, familieliv og fritidsinteresser, bl.a. sport, til at hænge sammen på grund af sejlplanen.
En anden bornholmer har skrevet til os:
»I det hele taget er det noget rod med det færgeforlig og især sejltiderne.«
Ja, det må vi give den pågældende ret i, og vi kan garantere for, at vi arbejder alt, hvad vi kan for at belyse over for beslutningstagerne, at der er mange andre og bedre muligheder end den nu fastlagte sejlplan.
Da vi for nylig spurgte en stor gruppe af bornholmere, om de havde været med på en given sejlads, fik vi 85 tilbagemeldinger. En skrev bl.a.:
» … det er en rigtig god ide, at Rederiet samarbejder med Passagerforeningen om forskellige vurderinger – det kunne jo f.eks. også være omkring det nu diskuterede “problem” omkring afgangstider – hvor mange pendlere er der egentlig med 06.30? Hvor mange enheder bliver der overført på den sidste tur fra Rønne? -o.s.v., o.s.v.«
Vi ville meget gerne arbejde sammen med såvel rederiet, fragten og turismen om en bedre sejlplan, men formanden for Kontaktrådet har valgt alene at lade formandskabet i Kontaktrådet godkende planen over for Trafikstyrelsen, selv om der var adskillige advarsler om, at den ikke var passagervenlig. De er bl.a. kommet fra Bornholmerbussen, som har taget konsekvensen og nu undlader at køre til de sene afgange/ankomster på mandage, tirsdage, onsdage og torsdage. Dette træk forringer også sejlplanens værdi. Og det kan ikke gentages mange gange nok, at vores endestation ikke er Ystad.
BornholmerFærgen har valgt at være 100% neutral i sin holdning til sejlplanen og alene rette sig efter, hvad kontrakten kræver og hvad Trafikstyrelsen pålægger rederiet. Når 2012 er gået, og rederiet kan bevise, at visse afgange er så tyndt belagte, at det koster rederiet dyrt at sejle dem, håber vi på, at rederiet vil give sin mening til kende om, at planen må kunne sammensættes anderledes.
Vi har efterhånden et betydeligt og værdifuldt grundlag at udtale os ud fra, men må indrømme, at der findes mange opfattelser af, hvordan sejlplanen bør være sammensat. Vi må også erkende, at børnefamilier har særlige behov. En børnefamilie skriver således:
Midt på dagen kan pensionister, arbejdsløse og turister rejse – og det er også vigtigt. Men det arbejdende folk vil også gerne til og fra øen, og da er en eftermiddagsafgang det eneste rigtige. Tager man af sted fra Rønne ved 16-17-tiden, kan man være fremme i hovedstadsområdet i rimelig tid for både børn og voksne…. Jeg håber, I vil tage det med i jeres overvejelser, når I efterspørger ændrede afgangstider. Det ville være noget nær en katastrofe for arbejdende børnefamilier, hvis vi ikke kan komme fra øen med en eftermiddagsafgang!
Staten betaler til den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm. Det bidrag betales til såvel gods, turisme og passagerer, og ingen af de 3 parter har mere ret til transporten end andre.
Bornholms Passagerforening
30. oktober 2011
Bjørn Carlsen
Rønnevej 42, Bodilsker
3730 Nexø
Hjemmeside: www.bornpass.dk
FacebookGoogle+TwitterLinkedInShare

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *


fire + = 9

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>